Årsmöte och avtackning av en sann legendar

2020-02-02

Söndagen den 16 februari kl. 11.00 bjuder vi in alla medlemmar till årsmöte på Norrvalla IP. Det är inte vilket årsmöte som helst – det är Lars Erik Widells sista möte i rollen som LIFs ordförande.

Vi hoppas att så många medlemmar som möjligt vill och kan medverka på årsmötet. I vanlig ordning kommer vi gå igenom och summera föregående år, samtidigt som vi kommer blicka framåt och planera inför 2020. Självklart kommer även den traditionsenliga smörgåstårtan finnas med på dagordningen. Det som skiljer detta från ett vanligt årsmöte är att vi kommer tacka av en sann LIF-legendar.

I slutet av förra året meddelade Lars Erik Widell, för resten av styrelsen, att han hade bestämt sig för att kliva av som ordförande i Lommaryds IF. Ett tungt och sorligt besked för resten av styrelsen, men som självklart respekterades till 100%.

Vi spolar tillbaka tiden 60 år…

Lasses historia i Lommaryds IF började redan 1960. En 16-årig Lars Erik Widell började då spela i LIFs pojklag och hans första säsong blev en succé. LIF slutade som seriesegrare efter en jämn final mot Aneby SK, som LIF vann med 2–1.

Under större delen 60-talet var Lasse en given pusselbit i A-lagets backlinje, oftast som vänsterback:

”Jag var inte den snabbaste spelaren på planen men jag var ganska duktig på att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle. Trots min relativt korta längd var jag också ganska bra på huvudet. Jag var ingen målspruta, men ett och annat mål blev det ändå.”

28 år som ordförande

Någon gång efter 1970 började Lasse trappa ner och var mer eller mindre aktiv i B-laget under några år. Parallellt med detta blev han invald i LIFs styrelse, som på den tiden leddes av ordförande Knut Lax. Under många år var han engagerad i styrelsen och fotbollssektionen, för att senare väljas som ordförande i LIF 1992. Han tog då över klubban från Valdemar Ekdahl och vid sin sida hade han bland annat Allan Andersson, Bengt-Olof Lindahl, Åke Nilsson och Olle Lax. Sedan dess har styrelsen haft många olika konstellationer, men Lasse har alltid varit trogen ordföranderollen:

”Av de tusentals resor som jag har gjort mellan Aneby och Norrvalla, har jag aldrig – inte en enda gång – tyckt det varit tråkigt. Jag har alltid känt en stor glädje av att komma till Norrvalla.”

LIF-resan slutar inte här

Bara för att Lasse har valt att kliva av som ordförande, betyder det inte att hans LIF-resa tar slut. Han kommer vara fortsatt engagerad i föreningen, inte minst i Marknadssektionen och Sponsorgruppen:

”En gång LIFare, alltid LIFare. Även att jag kliver av som ordförande kommer alltid mitt hjärta slå för Lommaryds IF. Och jag kommer ju inte sluta engagera mig i föreningen. Jag kommer bland annat sitta kvar i Marknadssektionen och Sponsorgruppen.”

Utan Lasse hade Lommaryds IF inte varit den förening som vi är idag. Det engagemang och den drivkraft som han har bidragit med under alla år kan vi inte ens beskriva med ord. Vi kan bara uppskatta och tacka Lasse för allt han har gjort för LIF.

Tack för allt Lasse!

Våra sponsorer

Attends Healthcare AB - ICA Supermarket Lönnen - Lövsta Trähus

AB Bröderna Lax - Affes Isolering - Agge & Oskars Rör AB - Aneby Buss & Taxi AB - Aneby Renhållning AB - AT Bilcenter AB - Bygg och Mark Höglandet AB - Coop Aneby - DB-Bostäder - Däckservice i Aneby AB - Druvan's Gruppen AB - E. Lax Fastigheter AB - EKA Skog AB - Ekonomibyrån i Tranås AB - Fridhs Elektriska Aneby AB - Håkan Svenssons Måleriaffär AB - Hullaryds Bilservice AB - HöglandsVillan AB - J Embers Åkeri AB - JFS elteknik - Jönköpings Byggvision AB - K-A Johanssons Gräv - Kanonaden Entreprenad AB - Karlsson Lagerman AB - Karlssons Hyvel och Anläggning AB - Kenneth Råsberg Konsult - Lax svets & smide AB - Lekplatskonsulten Sureplay AB - LF Solteknik - Lennings AB - Nords Golv AB - Prästgårdens mejeri - Passéra AB - Projektteknik i Östergötland AB - Radiator VVS AB - Sealed Air Svenska AB - Stiftelsen Aneby Bostäder - Sven Gustafsson Tandläkarpraktik - Svenska kyrkan - Tobias Plåtslageri AB - Torebrings Grossist AB - TP Skogstjänst AB - Tranås Energi AB - Vireda Däckservice - Åke Sigfridssons Bygg AB